Branding på dine sociale medier

Branding på dine sociale medier

Sociale medier er et vigtigt marketingværktøj især for ejere af små virksomheder. Og der er mange elementer, der skal i spil for at få dine sociale medier til at fungere for dig og din virksomhed.

Viser dine sociale medier, hvad din virksomhed handler om? Fortæller det din historie og deler dit budskab? Er det klart, konsekvent og ser professionelt ud? Tiltrækker du det rigtige publikum? Skaber dit content engagement hos dine følgere?

Ved at stille dig selv disse spørgsmål kan du afgøre, om dine sociale medier gør, hvad de skal, og om du repræsenterer dit brand på den rigtige måde.

Derfor skal du brande dine sociale medier

80% af forbrugerne er mere tilbøjelige til at købe fra de brands, de følger og interagerer med på sociale medier. Så det er næsten overflødigt at sige, at sociale medier er afgørende for at opbygge et brand. Dedikere tid og opmærksomhed på at skabe en veloplagt oplevelse for din følgere. Men at oprette en profil op og lade det være ved det, vil ikke få dig særlig langt. Der skal være tanke og hensigt bag, hvordan du bruger dine sociale medier til at opbygge dit brand, og den første del af det er at sikre, at dine medier er rigtig brandet.

Sociale medier er ofte det første sted, du interagerer med dine ideelle kunder, og hvor de kommer tilbage for mere. Det er så vigtigt, at dit brand bliver portrætteret gennem de billeder og indhold, du deler.

Men branding af dine sociale medier er mere end bare at bruge det samme profilbillede og farveskema. Det er, hvordan dit content og design forbinder dit brands budskab og fundament. Det er, hvordan du præsenterer dit brand gennem billeder, grafik og indhold. Og det er sådan, du får forbindelse til dine følgere. Det er den overordnede stemning, du giver folk, når de interagerer med dig på sociale medier.

Nøglen til SoMe branding

Nøglen til branding på sociale medier er konsistens. Konsistens hjælper med at etablere dit brand og kommunikerer det rigtige budskab (og samme budskab) på alle touch-points, du har med dine ideelle kunder. Konsekvent branding på tværs af dine sociale medieprofiler er afgørende for at hjælpe folk med at forstå, hvem du er, og hvad din virksomhed gør.

At være konsekvent på alle dine medier og platforme er, hvordan følgere vil begynde at genkende og opbygge en relation til dit brand. Ligesom med dit websted skal din ideelle kunde kunne se på dine sociale medier som helhed og forstå, hvad du gør, og hvem du er som et brand. Dine sociale medier er i det væsentlige en forlængelse af dit allerede etablerede brand. Så du skal være sikker på, at du bærer dit brand igennem alt dit content og på alle dine medier, platforme og touch-points.

En anden måde at holde din sociale medie branding konsekvent er ved, at holde sig til en tidsplan. Hvis du sender cirka samme tid hver dag, bliver folk vant til at se dine indlæg i deres feeds. Find de optimale opslagstider for din ideelle kunde, og prøv at forblive konsekvent i forhold til disse tider.

Sådan brander du dine sociale medier

Det første sted at starte med din sociale mediestrategi (og enhver marketingstrategi) er at sikre, at den stemmer overens med din brandstrategi. Sociale medier er en kæmpe del af, hvordan så virksomheder vokser, men hvis det ikke er i overensstemmelse med dit overordnede brand, så er det ligegyldigt, hvor meget du sender og deler, det hjælper dig ikke med at vækste din virksomhed.

Sådan brandes dine sociale medier:

1. Kend din ideelle kunde så godt som din bedste ven og tal direkte til dem.

2. Vær konsekvent i alt (grafik, content, tone-of-voice osv.)

3. Brug dit brandhjerte og personlighed

4. Husk dit formål

Generelt stemmer disse ting overens med det, du definerer i din brandstrategi, men sociale medier er, hvordan du præsenterer det og får forbindelse til disse mennesker. Tænk på sociale medier som en forlængelse af dit brand, og du vil se resultater. 

Instagram skabeloner

Resumé

Den bedste måde at brande dine sociale medier på er først at etablere et stærkt brand og solide brandelementer. Du skal kende din brandstil og din skrivestil. Når du har udviklet din brandstil og æstetik, vil dine sociale medier naturligvis følge disse retningslinjer. Hold dine billeder og content i overensstemmelse med dit brandbudskab ved altid at bruge den samme billedestil og tone-of-voice i din skrivning.

Den største takeaway er at opretholde et konsistent budskab på tværs af alle dine sociale medier. Er du ikke konsekvent med dit budskab kan det forvirre dine følgere og kan forhindre dig i at opbygge et stærkt, genkendeligt brand.

Næste skridt

Nu hvor du har brandet dine sociale medier, vil du begynde at interagere med din ideelle kunde. Dette hjælper dig med at opbygge ægte relationer med mennesker, der faktisk har brug for dine produkter/services, så du kan servicere dem mere direkte og specifikt.

Vil du gerne have hjælp til at brande din Instagram – så tjek kurset – Brand din Instagram. 

Hej!

Hej!

Jeg er Camilla

DIN ONLINE
BRANDING BESTIE!

Hvad vil du gerne blive klogere på?

Den ultimative branding checkliste

Download den ultimative branding checkliste!

Du vil måske også synes om…

5 tegn på at dit brand ser uprofessionelt ud

5 tegn på at dit brand ser uprofessionelt ud

5 tegn på at dit brand ser uprofessionelt ud  Ser dit brand professionelt ud? Hvis ikke, så er det højst sandsynligt pågrund af en af disse 5 fejl.. Men der er ingen grund til at fortvivle! Her får du nemlig også at vide, hvad du kan gøre for at få rettet op på...

Strategisk branding – ordbog

Strategisk branding – ordbog

Strategisk Branding - OrdbogB2B Virksomheder, der handler med andre virksomheder. B2C Virksomheder, der handler direkte med den forbruger. Brand genkendelse At skabe en øget brand genkendelse er ofte målet for markedsføringsaktiviteter. At skabe en øget...