F A Q

FÅ HER SVAR PÅ ALLE DINE BRANDING SPØRGSMÅL

"

Ofte stillede spørgsmål

Hvorfor er branding så vigtigt?

 Branding er utrolig vigtigt fordi, det er din virksomheds identitet og personlighed.

Din branding fortæller dine ideelle kunder, hvorfor din virksomhed eksistere, hvad formålet er med din virksomhed og hvilken forskel du (dine produkter og services) kan gøre for dem. 

Hvad er forskellen på branding og marketing?

Branding er den du er – og marketing er, hvordan du opbygger bevidsthed.

Branding defineres som, hvad folk siger om din virksomhed. Marketing er udtrykket, der bruges til at beskrive alt, der forbinder dine ideelle kunder med din vare (produkt/service).

Branding er strategisk og marketing taktisk!

Selvom branding og marketing er 2 forskellige dele af din virksomhed, så går de hånd i hånd. Du kan ikke markedsføre din virksomhed godt uden, at opbygge dit brand. Og du kan ikke opbygge dit brand, medmindre du markedsfører det. De er indbyrdes afhængige strategiske aktiviteter, der fodrer, informerer og driver hinanden.

Brand strategi - hvad går det ud på?

En brand strategi – sikre en “rød tråd” igennem din virksomhed, brand og markedsføringen. En brandstrategi sikre at du får formidlet den værdi du skaber og den forskel du skaber for dine ideelle kunder, bliver fortalt på en måde som dine ideelle kunder kan forstå.

Hvad skaber et succesfuldt brand?

Ønsker du at skabe et succesfuldt brand, kræver det et stærkt strategisk fundament!

Dit brand skal være klart, konsekvent, relevant, troværdigt, synligt, distinkt og vise din passion for din virksomhed, brand, produkt og/eller service.

Hvad koster det at starte et brand?

At starte et brand behøver langt fra at koste dig det hvide ud af øjnene, men det vil koste dig tid.

Lige nu kan det føle lidt overvældende at skulle tage stilling til så mange ting og starte på processen. Men når du står på den anden side med et stærkt strategisk fundament for dit brand, vil du have så meget tillid og klarhed i dit brand og være klar til at tage din virksomhed til det næste niveau.

Hvad er strategisk branding?

Strategisk branding er arbejdet med dit brands strategiske fundament. Her arbejder du med dit brands:

  1. Brandhjerte (formål,passion, værdier, vision og mission)
  2. Value proposition
  3. Budskab 
  4. Din ideelle kunde
  5. Brand identitet
  6. Touchpoints
  7. Oplevelser (experiential design)
  8. Salgstragt 
Hvad er en brand identitet?

En brandidentitet er en forlængelse af din strategi, der både visuelt og verbalt formidler denne strategi til dine ideelle kunder. Det er, hvordan du præsenterer de ideer, der er dannet ud fra din strategi, og gør dem levende.

Hvad er branding?

Definationen af branding:

Branding er processen med, at give mening til en specifik organisation, virksomhed, produkt eller service ved, at skabe og forme et brand i forbrugernes sind. Det er en strategi designet af virksomheden til at hjælpe folk med hurtigt, at identificere og opleve deres brand og give dem en grund til at vælge deres produkter/services i stedet for konkurrenterne ved at præcisere, hvad netop dette brand er og ikke er.

Hvad er en visuel identitet?

De visuelle elementer i et brand er de ting, du ser. Det er typisk de dele af dit brand, som folk først vil se, interagere med de fleste og huske, så det er vigtigt, at disse repræsenterer dit brand nøjagtigt. Her er nogle af de vigtigste visuelle elementer i din brandidentitet:

  • Logo
  • Logo variationer
  • Farver
  • Typografi
  • Billeder

Men glem ikke din verbale identitet!

Hvordan skaber jeg et stærkt budskab?

Du skaber et stærkt budskab igennem disse fire trin:

  1. Din value proposition
  2. Din tagline
  3. Dine argumentationer
  4. Dine ideelle kunder 

En let måde at formulere dit budskab på er med en XYZ -skabelon:

Vi hjælper X med Y ved at gøre Z

Hvordan skaber jeg en stærk value proposition?

Din value proposition er typisk en kort tekst med en overskrift, en title og en kort tekst med en linje eller to. De VP (value proposition) skal i en sætning kunne tilbyde 3 ting:

  1. Relevans – Hvordan kan dit produkt/service, løse din kundes problem eller forbedre deres situation. (SFTHR)
  2. Specifik værdi – Levere specifikke fordele og et konkret udbytte (EFU)
  3. Differentiering – Hvorfor skal din ideelle kunde købe ved dig og ikke din konkurent (USP)

 

Branding er bare mit logo ik’?

Vil du arbejde med dit brand på egen hånd, så er bogen “Branding er bare mit logo ik’?” den perfekte bog til dig! Bogen er nøglen til skabe et unikt, genkendeligt og elsket brand!

Har du en spørgsmål du ikke fik svar på…

Send en mail til hello@aboutthebrand.dk
og jeg vil vende tilbage til dig hurtigst muligt.