Hvad er forskellen på branding og marketing?

Hvad er forskellen på branding og marketing?

Branding er ikke din markedsføring!

Din markedsføring bestemmes af dit brand – det vil sige at du i din branding bestemmer, hvor og hvordan du skal markedsførere din virksomhed og produkter/services. Markedsføring er, hvordan du fremhæver dit brand og din virksomhed. Jeg har illustreret det med modellen nedenfor.  

Du har din virksomhed i kernen af modellen. Din branding er, hvordan du “pakker” din virksomhed ind og din markedsføring er præsentationen af dit brand og din virksomhed.

Branding og marketing har hver deres definition og sted i opbygningen af en virksomhed, men den ene kan ikke fungere godt uden den anden.

Men før du kan bruge dem sammen til at vækste din virksomhed, skal du først forstå, hvad hver enkelt er, og hvilken rolle hver spiller i din virksomhed.

strategisk branding

DEFINATIONEN AF BRANDING

Der er mange definitioner på branding derude, og med så mange forskellige variationer kan det være svært at fastslå præcis, hvad branding er. Normalt tænker folk først på den visuelle komponent i et brand, men dit brand består af flere elementer, der går meget dybere end det visuelle på overfladeniveauet. Dit brand er derfor langt mere en bare dit logo!

Selvom dit brand b.la. kommunikeres gennem dette visuelle, består et brand ikke kun af visuelle elementer.

Et brand er en virksomheds løfte om at levere bestemte funktioner, fordele, services eller oplevelser til deres forbruger. Konklusionen er, at dit brand er, hvad folk siger om det. Det er opfattelsen af ​​din virksomhed. Kort sagt; dit brand er et løfte til forbrugeren om det produkt eller service, de køber, hvad de vil få ud af det og hvordan de vil føle, når de bruger det.

DEFINATIONEN AF MARKEDSFØRING

Marketing har ændret sig så meget i vores digitale verden, at det kan være svært at vide, hvad der sker og hvad der er op og ned. Vi kan gå virkelig i dybden med marketing, men af ​​hensyn til dette emne vil jeg holde det enkelt. 

Marketing er handlingen med at promovere og sælge produkter og tjenester. Det er altså de aktiviteter du foretager i forbindelsen med udbredelsen og afsætningen af dine produkter/services. 

FORSKELLEN MELLEM BRANDING OG MARKEDSFØRING

I en nøddeskal er branding den du er – og marketing er, hvordan du opbygger bevidsthed.

Branding defineres som, hvad folk siger om din virksomhed. Marketing er udtrykket, der bruges til at beskrive alt, der forbinder dine ideelle kunder med din vare (produkt/service).

Marketing er en forlængelse af dit brand. 

Tænk på det sådan, markedsføring er som at sende en invitation til en fest, du er vært for. Invitationen er vigtig. Det skal se godt ud, og det skal lokke den inviterede til at komme. Hvis folk dukker op til din fest, betragtes din invitation som en succes. Branding er den oplevelse, folk har, når de kommer til festen.

Invitationen skal matche festen og din marketing skal matche dit brand og bringe det hele sammen.

BRANDING ER STRATEGISK,  MARKETING ER TAKTISK

Når din markedsføring gøres rigtigt, får din ideelle kunde det rigtige budskab og har den rigtige opfattelse af dit brand. MEN du kan ikke markedsføre dit budskab, medmindre du først forstår, hvad dit budskab er – og det er derfor, at din brandstrategi er vigtig!

De mest succesfulde marketingskampagner er bygget på stærke strategiske brand, fordi marketing er drevet af en klart defineret målgruppe og budskab.

Når du udvikler brands- og marketingstrategier, skal du huske, at det ikke er det ene eller det andet, men hvordan du kan få begge dele til at arbejde sammen. Det ene kan ikke arbejde uden det andet.

Værdien af ​​at etablere et stærkt fundament for din virksomhed er umådelig. Et enestående brand er bygget på et solidt fundament for en stærk mission, klar vision og defineret stil. Der er meget udvikling, der går i, at skabe et stærkt brand der er en sand repræsentation af dig og din mission.

Branding er afgørende for forbrugerens beslutningstagning, når det kommer til indkøb. Et brand kan have en enorm indflydelse på forbrugerens opfattelse af din virksomhed og i sidste ende være afgørende for om de køber eller ej.

Detaljerne betyder noget.

Folk vil gerne føle, at de er en del af en enestående oplevelse, og dit brand kan skabe dette for din virksomhed. Hvis dit brand er bygget på den rigtige måde, kan det ændre den opfattede værdi af dit brand og øge din omsætning.

Hej!

Hej!

Jeg er Camilla

DIN ONLINE
BRANDING BESTIE!

Hvad vil du gerne blive klogere på?

Den ultimative branding checkliste

Download den ultimative branding checkliste!

Du vil måske også synes om…

5 tegn på at dit brand ser uprofessionelt ud

5 tegn på at dit brand ser uprofessionelt ud

5 tegn på at dit brand ser uprofessionelt ud  Ser dit brand professionelt ud? Hvis ikke, så er det højst sandsynligt pågrund af en af disse 5 fejl.. Men der er ingen grund til at fortvivle! Her får du nemlig også at vide, hvad du kan gøre for at få rettet op på...

Strategisk branding – ordbog

Strategisk branding – ordbog

Strategisk Branding - OrdbogB2B Virksomheder, der handler med andre virksomheder. B2C Virksomheder, der handler direkte med den forbruger. Brand genkendelse At skabe en øget brand genkendelse er ofte målet for markedsføringsaktiviteter. At skabe en øget...