Hvad er strategisk branding og hvorfor har du brug for det?

Hvad er strategisk branding, og hvorfor har du brug for det?

Hvor mange gange har du justeret dit logo eller ændret farverne på din hjemmeside kun for at føle, at noget stadig ikke er helt rigtigt? 

Det kan hurtigt blive en smule overvældende at finde ud af, hvilke knapper du skal skrue på for at kunne se dit brand vokse. Men at ændre på dit logo og farverne igen giver dig ikke løsningen. Hvis du synes, at det virker uoverskueligt, og du føler, at du ikke rigtig kommer nogle vegne, så er det ikke fordi farverne ikke er de rigtige, men fordi du ikke har fastlagt dig en klar strategi og fundament for dit brand. 

DU SKAL STARTE MED STRATEGIEN, MEN HVORFOR?

Du føler, du gør alt det rigtige og tager de rigtige skridt, men du ser ikke vækstkurven stige. Og det er fordi, du fokuserer på det forkerte. I stedet for at tænke på formålet med dit brand, og hvad du rent faktisk vil opnå, starter du ligesom de fleste virksomhedsejere med designet.

Men sandheden er, at du ikke kan markedsføre noget på en hensigtsmæssig måde, hvis du ikke ved, hvad det er, du vil markedsføre.

Det er en dårlig investering, at investere tid og penge på dit brand og din markedsføring, medmindre du har taget dig tid til at skabe en klar brandstrategi. Start derfor ALTID med din strategi! 

Du kan heller ikke bare kopiere en anden virksomheds strategi eller taktik og forvente, at det vil fungere for dig. Alle de mange “quick-fixes” og “gør ligesom mig” – vil aldrig fungere i det lange løb, så hold dig væk fra disse og invester i stedet i udviklingen af dit brands strategiske fundament.

Ved at tage udgangspunkt i dit strategiske fundament, vil du lettere kunne opnå resultater med din markedsføring og se din virksomhed vokse.

Når du har defineret dit fundament og den grundlæggende strategi for dit brand, vil du langt nemmere kunne forstå dine ideelle kunder og kommunikere dit budskab og din value proposition til dem. Din strategi giver dig en klar retning og en rød tråd, der kan holde dig på sporet gennem udviklingen af din virksomhed og din markedsføring. 

Som tidligere nævnt er det uhensigtsmæssigt for dit brand, at din strategi er A, din identitet B og din markedsførings C. Du skal have skabt en klar retning, så du ikke forvirrer din ideelle kunde. 

Den bedste måde at finde klarhed og fokus på i din virksomhed er ved at udvikle en veldefineret brandstrategi. En brandstrategi hjælper dig med, at kortlægge alle de ting, der udgør fundamentet for dit brand, så du klart kan definere dit brand, og hvordan du vil kommunikere det. En brandstrategi giver dig retningslinjerne for at skabe en rød tråd i det du gør og hjælpe dig med, at holde fokus på netop det. 

For at skabe et klart og stærkt brand skal du have sat struktur på dit brands vigtigste elementer. Det gør du ved at: 

  1. Skabe et stærkt strategisk fundament 
  2. Udforme en visuel og verbal identitet, der afspejler dit strategiske fundament
  3. Skabe synlighed med en klar marketingsstrategi

Er du klar til at dykke ned i din virksomhed og skabe et brand, med fokus og retning – så du kan tale direkte til dine ideelle kunder og tage din virksomhed og brand til det næste niveau! 

Masterclass
Hej!

Hej!

Jeg er Camilla

DIN ONLINE
BRANDING BESTIE!

Hvad vil du gerne blive klogere på?

Den ultimative branding checkliste

Download den ultimative branding checkliste!

Du vil måske også synes om…

5 tegn på at dit brand ser uprofessionelt ud

5 tegn på at dit brand ser uprofessionelt ud

5 tegn på at dit brand ser uprofessionelt ud  Ser dit brand professionelt ud? Hvis ikke, så er det højst sandsynligt pågrund af en af disse 5 fejl.. Men der er ingen grund til at fortvivle! Her får du nemlig også at vide, hvad du kan gøre for at få rettet op på...

Har du lyttet med?

Har du lyttet med?

Er du gået glip af… Jeg har medvirket i Marketers Morgen podcast samt Kvindelige Iværksættere podcast. Mit besøg i Marketers Morgen kom der 3 afsnit ud af det, hvori du bl.a. kan få tips og inspiration til hvordan du finder din virksomhedskerne. Herunder kan du læse...

Strategisk branding – ordbog

Strategisk branding – ordbog

Strategisk Branding - OrdbogB2B Virksomheder, der handler med andre virksomheder. B2C Virksomheder, der handler direkte med den forbruger. Brand genkendelse At skabe en øget brand genkendelse er ofte målet for markedsføringsaktiviteter. At skabe en øget...