Sådan skaber du den perfekte tagline

Sådan skaber du den perfekte tagline!

En tagline, slogan, pay-off eller brand mantra er den sætning, der fanger essensen af ​​dit brand. Det opsummerer din mission, dit budskab og dine kerneværdier i en lille iørefaldende sætning. En tagline til din virksomhed kan være en god måde at forklare, hvad du laver eller give et indblik i, hvem du er som brand. Det behøver ikke altid at være en del af dit logo, men kan bruges i hele din branding til at hjælpe med at skabe et sammenhængende budskab og en rød tråd. For eksempel er min tagline “Har du et brand eller et logo?”. Selvom jeg normalt ikke inkluderer dette direkte med mit logo, forsøger jeg at inkludere det så meget som jeg kan ved at dele budskabet om, at branding er langt mere et blot et logo, og hvad mit brand handler om. En tagline kan være en vigtig del af dit brand, men at skabe den perfekte er måske ikke så let.

START MED DIT WHY

Inden du går i gang med at skrive en tagline, skal du tage et øjeblik til virkelig at definere kernen i din virksomhed. Hvis du ikke allerede har gjort det, skal du grave dybt i din virksomhed og dit brand der definere præcis, hvorfor du gør, hvad du gør. Jeg har sagt det før, og jeg siger det igen, men at have et stærkt, strategisk fundament for din virksomhed får alt andet til at køre mere naturligt. Gør det hårde arbejde først og etabler en mission, et budskab og kerneværdier, der er tro mod dig og dit brand. Når du har en klar forståelse af dit why (hvorfor), vil du bedre være i stand til at skabe et stærkt brand og en tagline for din virksomhed.

BRAINSTORM

Når du har fået styr på dit fundament, kan du begynde at være kreativ. Find papir og pen frem, og brug 10/20 minutter på at lave en brainstorm for din tagline. Skriv alt ned, du kommer til at tænke på – ord, sætninger, citater, værdier- hvad end det kunne være. Derefter kan du gå tilbage til det og finde de vigtigste ting der skiller sig ud. Find almindelige ting, der er en direkte repræsentation af dit brand. Du kan sætte dem sammen til et afsnit eller en sætning, hvor du med fordele kan benytte XYZ-skabelonen til at opstille din tagline som en konkret sætning, som du herefter igen kan korte ned til en “power-sætning” – nemlig din tagline. 

Tagline - XYZskabelon

SKRIV DIN TAGLINE

Hvis du kæmper for at komme frem til det iørefaldende slogan, der fanger dine ideelle kunders opmærksomhed, kan du bruge denne struktur til at oprette den perfekte tagline:

Trin 1: Hold den kort

Det kan være let at blive revet med med ord, når du opretter en tagline. Du føler måske, at du skal skrive et helt afsnit for virkelig at få budskabet frem. Det kan være et godt sted at starte, så alle dine ideer er foran dig, men i sidste ende skal du forkorte det ned til en enkelt line, der holder det kort, sødt og præcist. Du har kun kort tid til at fange dine ideelle kundes opmærksomhed, så du skal sikre, at de hurtigt kan læse og forstå, hvad du laver uden at de skal analysere og nærstudere din tagline.

Trin 2: Fremhæv det rigtige

Ofte fokuserer virksomheder for meget på det, de gør, og ikke på, hvorfor de gør det. Men at lægge vægt på fordelene ved din virksomhed lige så meget som det, du gør, hjælper med at tegne et bedre billede af dit brand. Ved at tale om fordelene/udbyttet ved dit brand fortæller du folk, hvad de får fra dig, og hvordan det vil hjælpe dem. I sidste ende er det det, de fleste mennesker bekymrer sig om først. De vil vide, hvad der er i det for dem, og hvorfor de skal ansætte dig eller købe dine produkter frem for en anden. Din tagline kan hjælpe med at påpege det til dem på forhånd, og påvirke dem til at ville have mere fra dig. Det er dog vigtigt, at du forbliver tro mod dit brand i dette trin. Sørg for, at alt stemmer overens med dit brandhjerte (dit formål, mission, vision og værdier) du sætte fokuser på tidligere, og at du repræsenterer dit brand nøjagtigt.

Trin 3: Gør det unikt og mindeværdigt

Dette er nok den sværeste del af processen, men at skrive en kedelig tagline vil ikke gøre noget for din virksomhed. Vær kreativ, gør det mindeværdigt, og brug din personlighed og virksomhedenssjæl. Det er her, en synonymordbog kan være nyttig til at finde mere interessante ord eller noget, der ikke bruges så ofte. Det er dog vigtigt at det her ikke bliver for skørt. Du vil stadig have, at det giver mening med det samme og er let at læse eller forstå. Der er en fin balance mellem kedelig professionel og overdrevent kreativ, så sørg for at sammensætte dem pænt.

Trin 4: Test, test, test

Når du har fundet din tagline eller indsnævret den til to eller tre, kan du teste den. Spørg potentielle kunder, hvad de synes om det, og hvordan de reagerer. Virker det? Har det brug for justeringer?

Når du har fundet frem til vinderen, skal du begynde at bruge den i din branding. Gør brug af din tagline på din hjemmeside, sociale medier eller endda din e-mail-signatur. Alt sammen en vigtigt del af at skabe og øge din brandgenkendlighed. 

Hej!

Hej!

Jeg er Camilla

DIN ONLINE
BRANDING BESTIE!

Hvad vil du gerne blive klogere på?

Den ultimative branding checkliste

Download den ultimative branding checkliste!

Du vil måske også synes om…

5 tegn på at dit brand ser uprofessionelt ud

5 tegn på at dit brand ser uprofessionelt ud

5 tegn på at dit brand ser uprofessionelt ud  Ser dit brand professionelt ud? Hvis ikke, så er det højst sandsynligt pågrund af en af disse 5 fejl.. Men der er ingen grund til at fortvivle! Her får du nemlig også at vide, hvad du kan gøre for at få rettet op på...

Strategisk branding – ordbog

Strategisk branding – ordbog

Strategisk Branding - OrdbogB2B Virksomheder, der handler med andre virksomheder. B2C Virksomheder, der handler direkte med den forbruger. Brand genkendelse At skabe en øget brand genkendelse er ofte målet for markedsføringsaktiviteter. At skabe en øget...