Strategisk branding – ordbog

Strategisk Branding – Ordbog

B2B

Virksomheder, der handler med andre virksomheder.

B2C

Virksomheder, der handler direkte med den forbruger.

Brand genkendelse

At skabe en øget brand genkendelse er ofte målet for markedsføringsaktiviteter. At skabe en øget brandgenkendelse øger forbrugerens bevidsthed om dit brand, så de kan genkende dit brand og din virksomhed, uden du fortæller dem, at det er dit.

Brandhjerte

Kernen og udgangspunktet for dit brand. Brandhjerte dækker over dit formål, passion, vison, mission og værdier.

Co-creation

Dækker over en fælles skabelse af et design, produkt/services osv. Det bruges i
bogen her til at opfordre dig til at involvere din ideelle kunde i udviklingen af dine markedsføringsaktiviteter.

Content

Indhold du skaber til din markedsføring. Det kan f.eks. være blog indlæg, podcasts eller opslag til dine sociale medier.

Distinkt

Et af de vigtigste elementer i din branding. Det går ud på at skille dig ud fra dine konkurrenter.

EFU

Forkortelse for egenskaber, fordele og udbytte. Begrebet bruges til at beskrive
egenskaber, fordele og udbyttet ved at bruge dit produkt/service.

Experiential marketing

Experiential bliver oversat til oplevelsesbaseret. Experiential eller oplevelsesbaseret marketing er en måde, hvorpå man udvikler sin markedsføring.

Go after mindshare – not marketshare

En tankegang om at gå efter en placering i din ideelle kundes tanker fremfor at gå efter en placering på dit marked. Du går her efter en placering som “Top-of-mind” i stedet for en større markedsandel.

Ideelle kunder

En personificering af din målgruppe, som gør det nemmere for dig at tale direkte til dine potentielle kunder.

Kunderejse

Den “rejse”, som din ideelle kunde er på, fra deres behov/problemstilling opstår, til de har fået “løst” deres behov/problemstilling ved at have købt af dig.

Merværdi

Dækker over den ekstra værdi, du skaber, udover den værdi som dine
produkter/services giver kunden. Merværdi kan f.eks. være kundeservice eller en opfølgning efter købet.

Niche

Din niche er den del af det overordnede marked, du befinder dig på.

Oplevelsesøkonomi

Kategorisering inden for erhvervsøkonomi, der baserer sig på salg af oplevelser, enten direkte eller indirekte som en eller anden form for oplevelse tilknyttet salg af en vare eller serviceydelse.

Pipeline

Et andet udtryk for din salgstragt. Bruges også i andre sammenhænge ofte som udtryk for kommende projekter/produkter/services osv.

Platforme

I bogen bruges udtrykket platforme om de medier og kanaler, du vælger at bruge til salget af dine produkter/services og markedsføringen af dit brand og din virksomhed.

Positionering

Din position på markedet. Bruges i sammenhæng med din niche og valg af platforme.

Qr-kode

En todimensionel kode, som kan aflæses med din mobil. Bruges til at videresende brugeren til en hjemmeside, mail osv.

Salesfunnel

Ligesom pipeline et andet ord for din salgstragt. Oversat fra engelsk betyder
salesfunnel – Salgstragt.

SFTHR

En forkortelse for sanse, føle, tænke, handling og relation. Begrebet bruges til at beskrive, hvad dit produkt/service gør for din ideelle kundes sanser, følelser, tanker, handlinger og hvordan de kan relatere.

SoMe

En forkortelse for sociale medier. SoMe kan f.eks. være Facebook, LinkedIn, Twitter og Instagram.

Sweetspot

Det område afgrænset af det, du er bedst til, det du elsker, og det der efterspørges. Giver dit arbejde en højere mening.

Tagline

Den ene sætning, der følger med dit virksomhedsnavn og/eller logo. Det beskriver kort, hvem du henvender dig til og/eller den værdi, du skaber.

Tone-of-voice

Den stemning og tone, du bruger i din verbale identitet og det content, du skriver.

Top-of-mind

Den fornemmeste placering, dit brand kan give dig. Det vil sige, at dit brand er det første, dine ideelle kunder tænker på, når de oplever behovet for dit produkt/service.

Touch-points

De punkter, hvor din virksomhed og ideelle kunde “møder” hinanden.

USP

En forkortelse for unique selling points/position. Unikke fordele, som du kan tilbyde dine kunder.

Value proposition

Den funktionelle og emotionelle værdi, du skaber med dine produkter/services.

Venn-diagram

En matematisk figur, der illustrerer  sammenhængen mellem forskellige værdier. Opfundet af den britiske logiker John Venn.

WHY

Hvorfor du gør, hvad du gør. Begrebet bruges i bogen til at beskrive dit formål og passion for din virksomhed, som er en del af dit brandhjerte.

Zone-of-genius

Bruges ligesom dit sweet-spot. Arbejdet med din zone-of-genius handler om at blive opmærksom på at arbejde smartere og ikke hårdere ved at arbejde i din zone-of-genius.

Ønsker du at blive klogere på nogle af de mange begreber, og hvordan du rent faktisk kan bruge dem til at udvikle dit brand? Så skal du have fat i bogen “Branding er bare mit logo, ik?´” Du kan læse mere om den lige her!

Hej!

Hej!

Jeg er Camilla

DIN ONLINE
BRANDING BESTIE!

Hvad vil du gerne blive klogere på?

Den ultimative branding checkliste

Download den ultimative branding checkliste!

Du vil måske også synes om…

5 tegn på at dit brand ser uprofessionelt ud

5 tegn på at dit brand ser uprofessionelt ud

5 tegn på at dit brand ser uprofessionelt ud  Ser dit brand professionelt ud? Hvis ikke, så er det højst sandsynligt pågrund af en af disse 5 fejl.. Men der er ingen grund til at fortvivle! Her får du nemlig også at vide, hvad du kan gøre for at få rettet op på...

Sådan skaber du den perfekte tagline

Sådan skaber du den perfekte tagline

Sådan skaber du den perfekte tagline!En tagline, slogan, pay-off eller brand mantra er den sætning, der fanger essensen af ​​dit brand. Det opsummerer din mission, dit budskab og dine kerneværdier i en lille iørefaldende sætning. En tagline til din virksomhed kan være...