Udtalelse af Jan Lindegaard

Det er omtrent lige så vanskeligt som at lære at cykle på ethjulet cykel – at udleve en strategisk branding. Øver man sig hele tiden og længe nok kan alle (sikkert) lære det, men har man ligesom jeg 100 andre ting, som jeg også skal udføre for at holde en lille start-up i luften begynder det at halte. Jeg glemmer aspekter, der får det hele til at spille sammen og i overensstemmelse med de overvejelser og valg, som jeg måske har været igennem.

Og jeg er ikke den eneste, der har det sådan. Derfor lever webbureauer og reklamebureauer også så godt i disse år – at levere websitet er en ting, men at levere alt det, der er rundt om, er mindst lige så vigtigt. At få en sammenhængende branding til at fungere i det daglige – og allerhelst i den høje ende af skalaen, og på en ressourceeffektiv måde osv.

Derfor er Camillas bog også så velkommen – den giver os en struktur og en systematik i forhold til at vide, hvilke ingredienser der er i pakken, som kan give en high-end performance, når det gælder branding.

Omdrejningspunktet i hendes brand tænkning er samlet i en figur ”Brandstrukturen”, som meget brugervenligt går igen bogen igennem. Brandstrukturen omfatter også kernebegreberne Brandhjerte og den ideelle kunde – samt værditilbud, positionering identitet og budskab. Men modellen stopper ikke her, den medtager også marketing og salgstragten, som kunderne skal igennem.

Her kunne jeg godt have lyst til at råbe HOLDT – jeg kan ikke tage mere. Nu har jeg med nød og næppe styr på rigtig mange anbefalinger, som jeg får rigeligt at gøre med for at kunne leve op til. Sådan er det jo at lære nyt – først når man arbejder med det i praksis tager man det ind, finder en organisation og systematik så det fungerer i daglig praksis for mig. Og her er det nyttigt at holde fast i, at der skal være en konsekvent linje fra brandstrategien til marketing og salgsarbejdet.

Bogen holder mig som læser fast i, at det er i praksis, at prøven står. Bogen får mig også til at tænke over, hvor konsekvent og sammenhængende jeg i min start-up arbejder med min branding. På en skala fra 1-10 kan jeg måske score 7 eller 8 – takket være hjælp fra et reklamebureau, men hvad forhindrer mig i at score højere, hvad holder min performance nede på 7-8. Her er bogen fyldt med tjeklister: ”De 10 fejl du ikke må begå i din branding” ”9 ting du skal vide om din ideelle kunde”, ”4 trin til at skabe et stærkt budskab” osv.

Kun et enkelt sted bliver jeg væltet, hvor jeg efter at have arbejdet med 5 områder for at skabe en oplevelse – skal tage højde for 10 faktorer for at min oplevelse bliver succesfuld. Og det er uden tvivl rigtigt, men jeg føler mig lige i et øjeblik at jeg indgår i en ”perfect world”, som jeg er i tvivl om, jeg kan leve op til. Men igen sådan er læring – det koster en tur ud af confort zone, hvis man vil kunne håndtere kompleksitet på et højere niveau end hidtil.

Hvem er bogens målgruppe?

Jeg tror både at founders af nye start-ups, studerende med branding som en del af deres faglighed, samt mere erfarne medarbejdere med ansvar for marketing og kommunikation kan have glæde af bogen – fordi den er fyldt med anbefalinger og guidelines og en helhedstænkning, som er god at reflektere over, for at kunne forbedre sin praksis.

Det er først og fremmest en brugsbog – fyldt med oversigter tjeklister og guidelines som man kan arbejde med. Derfor er den både egnet til folk, der arbejder med branding i praksis, founders og generalister, der skal favne bredere, og til studerende fordi den er egnet til at forene teori med case-arbejde, hvor man arbejder med at leve op til bogens fordringer.

Previous
Previous

Udtalelse af Louise - Lektor Erhvervsakademi Aarhus

Next
Next

01.Introduktionsmøde